Digitalt innehåll,  Jobb,  Sociala medier

4 praktiska tips till livesändningar i sociala medier

Som jag skrev i ett tidigare inlägg tycker jag att livesändningar i sociala medier är ett effektivt sätt för branding av sin verksamhet, och ett ypperligt verktyg för att ge det lilla extra till sina fans och följare. Men vad ska man tänka på rent praktiskt när man vill starta igång en livesändning på sitt sociala medier-konto? Här kommer mina viktigaste tips. Notera att jag räknar med att livesändningen sker via en mobiltelefon.

1. LJUD

Få saker är så störande som när ljudet inte håller en förväntad kvalitet i ett videoklipp man är intresserad av. Om man bara ska livesända i en iakttagande position, kanske i ett mingelsammanhang, på en match eller i ett mer överblickande tillfälle duger det gott och väl med den mikrofon som finns inbyggd i telefonen. Men ska man ha en mer planera livesändning där det är viktigt att tittaren hör ordentligt, till exempel i en intervju eller föreläsning, då är det viktigt att man använder sig av en riktig mikrofon. OBS! Kontrollera ljudet innan du startar sändningen! Detta kan du göra genom att spela in en filmsnutt med den vanliga mobilkameran.

2. FORMAT

Generellt ska du ha som vana att alltid hålla telefonen horisontellt när du filmar. På så sätt kan den som tittar få bäst bild. Det blir dessutom lättare att klippa och återanvända filmen om man till exempel vill publicera det på Youtube. Om det endast handlar om en livesändning som inte ska sparas i flödet eller inte sparas för att publiceras senare spelar det dock inte så stor roll hur du håller telefonen.

3. LÄNGD

Något att ha i bakhuvudet när man filmar live, eller lägger upp filmklipp på sociala medier generellt, är att flera undersökningar visar på att ju kortare klippen är, desto mer benägna är folk att börja titta på dem och se klart dem. Facebook kommunicerar att om man vill ha så många avslutade tittningar som möjligt ska man hålla sig runt 15 sekunder på sina klipp. Detta är ofta inte aktuellt när vi ska sänd live, men det är värt att ha i åtanke att göra klippen så effektiva som möjligt i förhållande till innehållet. Det finns inget att vinna på att dra ut på en sändning och sitta och babbla för att hålla sändningen levande så länge det går. Då är det bättre att avsluta och sedan starta en ny livesändning om det dyker upp nytt intressant innehåll att filma. Skulle man vara tvungen att göra ett långt klipp, till exempel i en intervjusituation, kan det vara effektivt att spara den långa sändningen och sedan i efterhand portionera ut de delar av intervjun som är mest intressanta. Detta kan göras antingen i artikelform där man länkar till sin sajt, men kanske allra helt rakt in i sociala medier-flödet.

4. MÅL

Bestäm vad du vill uppnå med din sändning. Är tanken att bara visa att ni är närvarande vid ett speciellt tillfälle, eller vill ni kanske interagera med era följare? Ska ni guida följarna genom att prata in i, eller bakom, kameran? Ska ni svara på eventuella frågor ellr kommentarer som kommer in eller ska ni vara helt tysta och låta kameran göra jobbet? Behöver ni beskriva vad ni ser eller är det tydligt för tittarna utan hjälp? Vill ni nå de mest initerade följarna och hålla sändningen exklusiv eller vill ni uppmana till spridning, engagemang och skapa en hype? Ofta brukar sånt där lösa sig under sändningens gång, men ibland kan det vara skönt att bestämma i förväg hur man ska lägga upp sitt liveande.

 

Finliret – de små detaljerna som är lätta att glömma

  • På Facebook har du möjlighet att beskriva den livesändning du ska göra med en rubrik, som alla ser innan de klickar in på sändningen. Detta går ännu inte att göra på Instagram. Därför kan det, om sändningen kräver någon form av beskrivning, vara bra att med jämna mellanrum upprepa vad det är som filmas, så att nytillkomna tittare direkt förstår och slipper undra.
  • Är det en intervju du ska filma? Bestäm i förväg hur du vill att den intervjuade ska sitta eller stå och var han eller hon ska ha sin blick. Ska blicken falla på dig som står bakom kameran eller ska den intervjuade titta in i kameran? Om du eller den du intervjuar ska titta in i kameran för att adressera tittarna – glöm inte att titta in i kameralinsen! Annars ser blicken ofta skev ut.
  • Ljuset är såklart en viktig del i livefilmandet också. Om man är spontan och snabbt vill gå live i en situation där något spektakulärt händer är ljuset kanske inte så lätt att fixa, och det har ofta tittaren överseende med. Men om man ska göra en planerad sändning är det viktigt att dubbelkolla ljussättningen i förväg så att sändningen ser proffsig ut.

 

Lycka till!

En kommentar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *