Digitalt innehåll,  Jobb,  Sociala medier

Varför ska vi gå live i sociala medier?

Ett av de moment som jag tycker är oerhört effektiva och ambitiösa när det kommer till branding av sin verksamhet är att sända live. De inläggen blir ofta uppskattade, får bra spridning och visar följarna att man anstränger sig lite extra för deras skull.

När Facebook först lanserade sin live-funktion på våren 2016 testade vi direkt på Hockeysverige.se, och tog med följarna till Scandinavium för att möta de hemkommande Frölunda som precis vunnit guld, samt till scenen på Götaplatsen när de firades.

Ungdomsfotboll.se sände vi live innan och under Gothia Cup-invigningen tidigare i sommar. Vi har även haft strukturerade intervjuer med fotbollsspelare i livesändning.

Här nedan presenterar jag två effektiva sätt att använda livesändningar på Facebook och Instagram, och förklarar varför de är bra att använda i brandingsyfte.

Spontansändningen

Det är ingen nyhet att sedan digitaliseringen tog fart ordentligt går allt så otroligt mycket snabbare. Därför behöver du som jobbar med sociala medier på något sätt vara beredd på snabba ryck ibland. Plötsligt händer något som dina följare skulle uppskatta att ta del av, och varför vänta med att visa dem?

Med en spontan livesändning på Instagram eller Facebook kan du ge dina trogna och intresserade följare exklusivt material, en känsla av att de får vara med där det händer och visa dem att du vill ge dem innehåll de annars hade fått vänta på eller kanske inte kunnat ta del av alls. Det kanske handlar om ett firande efter en match, en intensiv pingisturnering på kontorets fredags-öl eller en kock om bryter ut i spontansång på restaurangen du jobbar på. Att visa på transparens och vara inbjudande är oerhört viktigt för att bibehålla och stärka relationen med dina lojala följare, fans och kunder.

Den planerade sändningen

Vill man nå en lite bredare skara och vet i förväg att någonting spännande ska hända är livesändningen perfekt. Du kan markandsföra och sprida ordet en period innan sändningen och locka så många som möjligt att medverka. Det kanske handlar om att du fått tag på en intressant person att intervjua, ett framträdande som ska ske eller ett speciellt event som involverar ditt företag.

Dessa sändningar är givetvis även till för de trogna följarna, men i och med möjligheten att förbereda, paketera och sprida ordet i förväg har man chans att nå andra nyfikna personer.

 

Var ska jag sända då, på Facebook eller Instagram?

Spontant tycker jag att man ska titta på var man har flest följare. Det är ingen idé att sända live på Instagram om du har 70 följare där, men 4 000 på Facebook. Kommentarsfunktionen där tittarna kan skriva frågor och kommentarer finns i båda forumen, likaså möjligheten att blockera någon som beter sig illa. Du kan dessutom spara ner filmen lokalt efter att sändningen avslutats.

Du kan välja att publicera sändningen så att dina följare kan se den i efterhand, men på Instagram försvinner den efter 24 timmar. På Facebook landar den i flödet precis som ett vanligt inlägg. En annan fördel med Facebook är att man där kan beskriva vad livesändningen handlar om, den möjligheten finns ännu inte på Instagram.

Men egentligen handlar det om vad som passar bäst för just din verksamhet. Du kanske ska använda Instagram när det handlar om ”bakom kulisserna”-material och Facebook när det handlar om planerade intervjuer? Precis som med allt annat i sociala medier – testa dig fram.

Här ger jag 4 praktiska tips till livesändning i sociala medier.

Tack för att ni läser!

 

En kommentar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *